Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Šéf asociácie spotrebiteľov o kvalite potravín: Výhovorky o regionálnej chuti neobstoja!

20.03.2017 (11/2017) Predseda Asociácie spotrebiteľov SR Miloš Lauko sa roky venuje testovaniu výrobkov.
Šéf asociácie spotrebiteľov o kvalite potravín: Výhovorky o regionálnej chuti neobstoja!
3 fotografie v galérii
„Ľudia očakávajú, že nebudú zavádzaní,“ hovorí šéf asociácie spotrebiteľov Miloš Lauko.
Autor fotografie: Michal Hanko - Nový Čas

Štátna veterinárna a potravinová správa otestovala rovnaké potraviny predávané na Slovensku a v Rakúsku. Vyšlo, že mnohé na Slovensku majú horšiu kvalitu. Vláda problém riešila aj v rámci V4 a Európskej únie. Čo na to hovoríte?

My sme už v roku 2011 urobili veľký porovnávací test potravín rovnakých značiek, ktoré sa predávajú v rôznych štátoch, len sme ho urobili vo veľkom. Kúpili sme sedem druhov rovnakých potravín v Nemecku, Rakúsku, Česku, Poľsku, na Slovensku, v Maďarsku, Rumunsku a Bulharsku. Napríklad Coca-Colu, čokoládu Milka, kávu Jacobs a podobne. Dali sme ich otestovať do laboratória, a až na čokoládu Milka vyšlo, že kvalita nie je totožná, výrobky predávané v starých členských štátoch Európskej únie boli kvalitnejšie ako výrobky z východnej Európy.

Aká bola reakcia politikov?

Bol z toho škandál v celej Európe, veď mňa si zavolal vtedajší bulharský minister na ochranu spotrebiteľov, urobil tlačovku, predvolal si do Sofie všetkých výrobcov, ktorých sme testovali, a pýtal sa, prečo to robia, prečo Bulharom posielajú horšiu kvalitu. Z našich testov vyšlo, že kým nám posielajú horšie od západných krajín, tak Bulharom ešte horšie ako Slovákom.

Takže boli tri druhy rovnakého výrobku a čím ďalej na východ, tým boli horšie?

Žiaľ, bolo to tak.

Čo na to hovorili výrobcovia?

To isté, čo hovoria aj dnes, že sa prispôsobujú regionálnej chuti spotrebiteľov. Je to výhovorka, lebo čo už majú povedať, keď ich niekto pristihne. Čo majú povedať, že na vás viac zarábame, chudáci Bulhari? Výhovorky neobstoja, lebo ak si kupujem celosvetový značkový výrobok, tak očakávam, že na celom svete bude rovnaký. A keď budem mať chuť na nejaký regionálny výrobok, tak si nekúpim medzinárodnú Coca-Colu, ale regionálnu kofolu. Na to sú regionálne výrobky. No výrobcovia ani nemuseli hovoriť nič, je jasné, že všetko je o peniazoch. Novinári sa vtedy obrátili aj na európskeho komisára na ochranu spotrebiteľov a ten povedal to isté, čo hovorí komisia dnes, že ak výrobcovia uvedú pravdivé zloženie výrobku, tak majú právo mať v rôznych krajinách rôzne zloženie. To je z môjho pohľadu ochrana výrobcov a ekonomiky, ale nie ochrana spotrebiteľov.

Ilustračná snímka 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Shutterstock‎

Politici krajín V4 chcú dosiahnuť, aby Európska komisia navrhla zákon, podľa ktorého by nebolo možné dávať na rôzne trhy rôznu kvalitu výrobkov. Podarí sa niečo zmeniť?

Som skeptický, lebo krajiny V4, ktorým to prekáža, sú štyri, zvyšok je 24 krajín, takže sme v menšine. Tieto problémy politikov ani spotrebiteľov a ani spotrebiteľské organizácie na západe nezaujímajú, lebo majú pocit, že sú nedotknuteľní, že im ide najvyššia kvalita a je im jedno, čo sa „lifruje“ k nám. Keby sa stalo, že by nebol rovnaký výrobok napríklad v Nemecku a vo Francúzsku, až potom by sa rozprúdila debata na túto tému.

Sú rozdiely aj medzi západnými krajinami?

V našom teste v roku 2011 sme to naznačili. Coca-Cola má všade rovnaký sirup, ktorý sa dováža z USA, ale rozdiel je vo vode, v cukre a bublinkách. V Nemecku sme našli v Coca-Cole hroznový cukor, fruktózu a normálny repný cukor. V Rakúsku iba normálny cukor. Nemecká Coca-Cola bola kvalitnejšia, lebo hroznový cukor a ovocný cukor sú pre človeka menej škodlivé, telo ho vstrebáva lepšie.

Ak máme tieto informácie, a ak o rozdielnom zložení mnohých výrobkoch vieme už roky, tak nie sme my spotrebitelia vinní, keď ich kupujeme? Keby sme nekupovali, dovážali by kvalitnejší výrobok.

Podľa mňa nie sme vinní my. Spotrebiteľ podlieha reklamným tlakom a reklama mu vsugerovala, že chce tie výrobky. Keďže sme na Slovensku, neostáva mu nič iné, ako kúpiť si ich. Ani kontrola zloženia spotrebiteľovi nič nepovie, keď si kupuje sladený nápoj, tak nemá vedľa v regáloch rovnaký nápoj určený pre rakúsky, nemecký, bulharský trh. Tak s čím si má porovnať, ako zistí, že má iné zloženie? Výrobok by mal byť na celom svete rovnaký. Predsa keď si kupujete vŕtačku nemeckej značky, tak neočakávate, že bude iná ako v Nemecku, keď si kupujete automobil nemeckej značky, takisto neočakávate inú kvalitu len preto, že ste Slovák a nie Nemec. Veď platíte rovnaké peniaze.

V tomto prípade však hovoríme o potravinách, ktoré k životu nepotrebujeme – sladené nápoje, šunky a podobne. A napriek tomu ich kupujeme, aj keď vieme, že nemajú kvalitu ako na západe. Naozaj to teda nie je aj náš problém?

Nie, lebo ľudia očakávajú, že nebudú zavádzaní. Ani auto určitej značky nepotrebujete k životu, a pokiaľ by ste prišli na to, že výrobca dodáva pre slovenský trh v tej istej cene horšiu kvalitu, neznamená to, že začnete tú značku bojkotovať. Skôr ide o to, aby začali médiá zverejňovaním podobných informácií vyvíjať tlak na výrobcov, ktorí by potom od podobných praktík ustúpili.

Ľudia z východnej Európy vraj majú iné chute, preto im treba dať horšiu kvalitu. 3 fotografie v galérii Ľudia z východnej Európy vraj majú iné chute, preto im treba dať horšiu kvalitu. Zdroj: Shutterstock

 

 


Oscarová Kate Winslet sa po rokoch priznala: Chcela som byť herečkou, toto som musela znášať!
Ministerstvo dopravy platí funkciu cyklokoordinátora: Chce, aby Slováci nechali autá doma
Škoda Octavia po facelifte: Taká zvláštna ešte nebola, v tejto verzii sa už približuje k Superbu

© Ringier Axel Springer Slovakia, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×